2014. április 20., vasárnap

A húsvéti sonka ihlette...

Amint tegnap ígértem, ma az itthoni azaz a mi húsvétunkról szólok pár szót.
A gyerekeim már nagyok ezért a húsvéti nyúl már nem hoz nekik ajándékot, pedig milyen jó volt amikor a kertben készítették a fészket aztán másnap már alig tudták kivárni mikor mehetnek az ajándékokért. A fiúk húsvét hétfőn pedig végig járták a család nő tagjait és illatos parfümömmel és nyúlfarknyi versükkel meglocsoltak mindenkit. Dávidom már inkább a barátaival jár egy, két osztálytársnő locsolására. 
Nálunk a húsvéti előkészületek már napokkal előbb elkezdődnek, amikor feldíszítem a tojásfát, ami idén új helyet kapott. Pár díszt is kiteszek. És mindenütt virágok vannak. 




Nagyszombaton előkerül a kamrából addig gondosan tárolt Gazsi hátsójából kikerekített sonka amit 6 hét sózás után és két hét füstölés után tettünk oda. Szóval favágás, bogrács és bele sonka amit lassú tűzön megfőzünk. Ezt idén anyósom és a férjem végezte mert hogy hát valakinek dolgoznia is kell, hát persze szombaton is...
A langyos sonkából és a főtt tojásból készül nálunk a töltött tojás ami isteni finom. Ha egyszer ettél ilyet legközelebb is ilyen szeretnél. A 25 db főtt tojást hosszába félbevágjuk és a sárgáját és 5 db fehérjét kb. 25-30 dkg sonkával ledarálunk. Ízlés szerint sózzuk (attól függ milyen sós a sonka) és 6 evőkanál majonézzel, 2,5 dl tejföllel és kevés mustárral keverjük el. Ezt visszatöltjük a fehérjékbe és salátalevélen tálaljuk. Lehet, hogy szükséges lesz még tejföl esetleg majonéz, mert én csak nagy tételbe tudom az arányokat. Nem árulom el hány darab tojást főztek meg (több mint az adott mennyiség háromszorosát).


Az én húsvéti készülődésem pénteken kezdődött már ami a sütést illeti. Kalácsot sütöttem a sonka és a töltött tojás mellé, ami nagyon, de nagyon finomra sikerült, még a férjem is megdicsérte teljesen magától. Köszönöm neki.
Húsvéti fonott kalács:
80 dkg liszt, 3 dkg élesztő, 8 dkg vaj, 5 dl tej, 5 dkg cukor, 1 db tojás, 1 teáskanál só.
Az élesztőt felfuttatom kevés langyos tejben és a cukorban. A liszt közepébe öntöm és hozzáadom a tojást, tejet, sót és vajat, majd dagasztani kezdem. Majd 1 órát meleg helyen kelesztem. Nagyon szépen feljön. Ezután átdagasztom és két részre osztom. Mindkét részből három rudat formázok aztán összefonom. Így két kalácsom lesz. Én dupla mennyiségből készítettem és így is csak két kalácsot fontunk a lányommal, hogy szép nagyok legyenek. 

Eztán készült az édesség ami saját lett. Alkalomhoz illő süteményt szerettem volna, de nem találtam meg az igazit, több receptből raktam össze az enyémet. Csokis-meggyes emelet. Az alja csoki és meggy aztán grízes krém és a tetején tejszínhab.
Csokis-meggyes emelet:
Három tojást felverem a 10 evőkanál cukorral, majd hozzácsurgatjuk a 80 g olvasztott vajat. Beleszitáljuk a 4 evőkanál kakaóval, 1 teáskanál szódabikarbónával, 1 sütőporral, csipet sóval elkevert 8 evőkanál lisztet. Hozzáadjuk a 8 evőkanál tejet és végül egy kis üveg magozott meggyet. Ez akár lehet befőtt is, de fagyasztott is, kinek hogy tetszik. Lisztezett tepsiben 180 fokon tűpróbáig sütjük. 
Közben elkészítjük a krémet. 6 dl tejet felteszünk a tűzre és 15 dkg cukorral ízesítjük, majd mikor forr jön bele a 6 evőkanál búzadara és egy csomag vaníliás pudingpor. Sűrűre főzzük és kihűtve kenjük a szintén kihűlt tésztára. A tetejére bőségesen felvert növényi tejszínt kenünk. Én mindenből dupla mennyiséget raktam, mert nagy gáztepsiben sütöttem meg. 



Vasárnapra, azaz húsvét reggelére már csak az előbbiek felszeletelése és tálalása volt soron és persze a terítés. A zöldségek tisztítása és tálalása a tormákkal (majonézes, tejszínes, asztali). A nagymama ajándéka is látható a képen minden tányér előtt egy-egy tábla csokoládé. Nálunk ilyen volt a húsvéti reggeli ami délig tartott. Ahogy a franciáknál az ebéd is elhúzódik vacsoráig olykor-olykor.


Majdnem elfeledkeztem a borról, pedig hát a sonkához is jól illik a borocska. 2001-es villányi kékfrankos és merlot házasítást ittunk. 


Kérlek nézzétek el nekem a képeken látható hibás dátumot, mivel még igen gyakorlatlan vagyok e téren. Legközelebb már tudom mire kell jobban ügyelnem. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése